Citáty z knih

"Máš oči jako tabák" (Václav Hrabě)
"Mrs. Dalloway said she would buy the flowers herself." (Virginia Woolf)
"Láska je." (Paulo Coelho)
"Na cestě není cíl, cesta je cíl." (Beat Generation)

26 prosince, 2007

Hakl Emil - Konec světa


Je to už asi půl roku, co jsem se začetla do Emila Hakla. Jak to tak už u mě bývá, nejsem zběhlá v české literární scéně, což mimochodem považuji za jedno ze svých největších mínus, které je třeba odstranit, a tak jsem si Hakla sehnala opět na doporučení, které ani tentokrát nezklamalo.

Tentokrát trochu z jiného konce
Jelikož je to již nějaký ten pátek, co jsem ho četla, a to dokonce dvakrát, přesto mi má malá paměť nedovoluje, abych se rozepisovala o příbězích samotných. Místo toho napíši něco málo o atmosféře, která na mě skrze titul dýchla a která mi utkvěla do dnešních dnů v hlavě. Troufám si tvrdit, že se ke knížce opět vrátím, jelikož ji mám doma, a ihned poté napíši trochu více konkrétnějších informací.

Hospodo nalejvej
Ne nadarmo jsem v několika recenzích objevila zmínku o jakési podobnosti s hrabalovským stylem. Nechci zde tvrdit, že tomu tak opravdu je, to ví jen autor sám, ale čtenáři se to tak může jevit. V Konci Světa je většina příběhů situována do hospůdek (často "pajzlů"), klubů, omšelých bytů či nočních uliček v Praze. Díky tomuto výběru míst na nás dýchá ta správná atmosféra existencionalismu. absurdity a temnoty. I správným výběrem jazykových prostředků má čtenář pocit, jako by se objevil vedle hlavního hrdiny u hospodského stolu a účastnil se těch správných hospodských debat.

Bez přetvářky
Těžko psát recenzi, tak aby čtenáři pochopili atmosféru knihy. Knihy se mají číst a tahle určitě za naši pozornost stojí. Na nic si totiž nehraje, příběhy prostě plynou tak jako by jste seděli u výčepu a poslouchali vyprávění obyčejných lidí s tím rozdílem, že příběhy budou velmi absurdní (viz. japonská dívčina, co neuměla ani slovo česky, medvěd naplněný marihuanou atd...).

Mládežnické časy
Trochu si tak říkám, jestli takhle nějak nebudou vypadat má studentská léta. Jedna absurdita za druhou, nekonečné tahy noční Prahou, probouzení se na neznámých místech. Představa je to děsivá, ale tak trochu i lákavá.

Seznam povídek
Závěrem si dovoluji připojit seznam povídek, které kniha obsahuje (jak jsem se dočetla, těchto 10 bylo pečlivě vybíráno asi z 80).

1/ JEDNO ODPOLEDNE
2/ PRVNÍ CIZINCI V PRAZE
3/ ZLATÉ ČASY
4/ KONEC SVĚTA
5/ VZPOMÍNKA NA OZZYHO
6/ LÁĎOVO POSLEDNÍ TANGO
7/ ZLATÉ ČASY (2.DÍL)
8/ BOUŘKA
9/ VRAH
10/ DRUHÁ TŘETINA (RYCHLOROZPUSTNÝ ROMÁN)
100%

Žádné komentáře: