Citáty z knih

"Máš oči jako tabák" (Václav Hrabě)
"Mrs. Dalloway said she would buy the flowers herself." (Virginia Woolf)
"Láska je." (Paulo Coelho)
"Na cestě není cíl, cesta je cíl." (Beat Generation)

10 listopadu, 2007

Seznam děl angloamerických autorů

Rozhodla jsem se napsat takový malý seznam literatury od známých autorů, stím že napíši jak se dílo jmenuje v češtině a jak v originále, tedy angličtině. Postupně budu díla doplňovat. Podtrženě jsou vyznačena díla, která jsem četla, nebo je četla z více než jedné poloviny. Díla jsou přečtena v čj.

Ernest Hemingway

Fiesta – The Sun Also Rises (1926)
Sbohem, armádo – Farewell to Arms (1929)
Komu zvoní hrana - For Whom the Bell Tolls (1940)
Stařec a moře – The Old Man and the See (1952)

John Steinbeck

O myších a lidech – Of Mice and Men (1937)
Na východ od ráje – East of Eden (1952)

William Burroughs

Feťák – Junkie: Confessions of an Unredeemed Drug Addict (1953)
Nahý oběd – The Naked Lunch (1959)
Dopisy o Yage – The Yage Letters (1963)

J.D.Sallinger

Kdo chytá v žitě – The Catcher in the Rye (1951)

Ray Bradbury

Marťanská kronika – The Martian Chronicles (1950)
451° Fahrenheita – Fahrenheit 451 (1953)

Jack Kerouac

Na cestě – On the Road (1957)
Dharmovi tuláci – The Dharma Blues (1958)
Andělé pustiny – The Desolation Angels (1965)

MOVIE: Mulholland Drive by David Lynch




Musím se přiznat, že před tím než jsem tento film shlédla, znala jsem jeho název a jméno režiséra jen pasivně a to tím stylem, že ano to už jsem někde slyšela. O jakékoli další diskuzi nemohla být řeč. I právě proto jsem tomu ráda, že jsem si tento film pustila a že mám zase o další filmový zážitek víc.



Jak je známo, nebráním se filmům se složitou dějovou kompozicí, s retrospektivním dějem či jinými komplikacemi, a neplat to jen o filmech. Ale žádný film na který si vzpomínám, se svou komplikovaností nedá srovnávat s Mulholland Drive. Jestli chcete u filmu přemýšlet a být překvapeni procitnutím ze své naivní (ne)vědomosti, neváhejte a shlédněte ho. (v angličtině bez titulků není prob lém rozumět, osobně jsem rozuměla 95% filmu co se angličtiny týče)



Příběh a zápletka jsou zdánlivě velice jednoduché. Povšimněte si prisím toho slíčka zdánlivě. Na Mulholland Drive se stane nehoda a přežije jediná žena - říkejme jí Rita, která trpí amnésií (takže vůbec netuší, že jí těsně před nehodou chtěli zastřelit). Je v šoku a sestupuje po srázu do města. Shová se v domě, který zrovna opouští teta Betty. Mladá a usměvavá Betty přijíždí do Hollywoodu, aby se stala herečkou. Rita a Betty, poté co se seznámí, začnou společně pátrat po Ritině minulosti. Pátrají, pátrají (detaily záměrně vynechávám) až narazí na modrý klíč a modrou krabičku.



V okamžiku kdy Rita krabičku odemkne, dochází ke zvratu, který totálně do té doby pochopitelný příběh naruší a ukazuje nám, že vůbec není vše, jak se zdálo a že vůbec nechápeme o co celou dobu běželo. Ve skutečnosti Rita je Camilla a Betty je Diana. Diana nechala Ritu zabít, protože ji nechtěla už za partnerku Obě jsou herečky, Rita je lepší a dohazuje tak Dianě role. Rita ale pomalu Dianu opouští a začne se sházet s mladým nadějným režisérem. Poté co má být vražda spáchána, má Diana obdržet modrý klíč.



A ten také obdrží a ... zblázní se, ukazuje se, že celá první část filmu je jen Dianin sen! A tak se vlastně až na konci příběhu dovídámě, že realita byla jen zdánlivá. Vše co se jí zdá vychází z jejích prožitků, které si upravuje tak, jak by si přála aby to bylo... Realita (tedy snad) končí tím, že Dianu pronásledují dva staříci, které jsme mohli vidět na začátku filmu, kdy Diana přilítává do L.A. Staříci ji pronásledují po bytě a pak se Diana v ložnici zastřelí.


... Silenció...



V celém filmu je několik pojítek a návodů, jak rozlousknout celou záhadu a rozhodně to chce minimálně ještě jedno a více shlédnutí. Takže film mohu jen doporučit, protože v sobě ukrývá víc než to, co jsem sem napsala. Vše je geniálně promyšleno a propleteno, a to se mi na tom dost líbilo. Nudit se rozhodně nebude a pasivním divákem se nestanete.

10/10